Att jobba på Systembolaget – i huvudet på en butikschef

Dela Skriv ut

Stina Behrman har ett annorlunda jobb – hon är butikschef på Systembolaget. Precis som andra butikschefer ska hon leverera god service, motivera sina anställda att göra detsamma och i slutändan skapa ett imponerande kundmöte. Skillnaden är att hon inte behöver öka försäljningen för att göra ett bra jobb.

Stina har varit butikschef på Systembolaget i 10 år och innan dess jobbade hon inom restaurangbranschen i 14 år. Båda jobben passade väl med hennes passion för mat, dryck och människor, men hon vet precis varför hon valde Systembolaget som arbetsgivare.

– Vårt uppdrag, att begränsa alkoholens skadeverkningar och samtidigt göra våra kunder riktigt nöjda, rimmar väl med mina grundvärderingar. För att uttrycka det enkelt känns det här som ett viktigt jobb där jag kan påverka och göra skillnad.

Att fokus inte ligger på att sälja så mycket som möjligt är en del av jobbet som Stina uppskattar. När kunden ber om hjälp med en drink ger hon hellre ett recept på en god sockerlag, blandad med härliga bär, än rekommenderar en likör till vodkan.

– På Systembolaget ska vi göra kunderna nöjda, utan att locka till merköp. I dag arbetar vi med uppdraget via vårt kundlöfte. Det är stor skillnad mot att bara göra som det står i alkohollagen.

En viktig del av Stinas jobb som butikschef är att kommunicera vikten av Systembolagets uppdrag och vision till sina medarbetare. Det är en särskild utmaning om somrarna, då omsättningen på Systembolaget i Torp utanför Uddevalla stiger och hon dessutom säsongsanställer.

– Med många nya medarbetare inför högsäsongen vill det till att vi introducerar på bästa tänkbara sätt så att alla förstår och kan agera utifrån vårt mycket speciella uppdrag. Vi på butiken talar om vårt uppdrag varje dag, och hur vi ska uppfylla det genom att vara omtänksamma, kunniga och inspirerande. Det räcker inte med mig – skälen till att vi finns måste genomsyra verksamheten. Mitt jobb som butikschef är att föregå, följa upp och inspirera.

När hon först började som butikschef pratade Stina inte lika mycket om värderingar; att vara stolt över Systembolaget tyckte hon var en självklarhet. Men hon insåg snabbt att den extra motivationen och att arbeta utifrån ett nuläge och mot en tydlig målbild är viktigt.

– Vi har ett arbete där vi gör skillnad, varje dag! Det är viktigt att vi kan möta frågor och berätta om varför Systembolaget finns.

När försäljningen inte är det som räknas blir annat helt plötsligt viktigt. Som när det görs en oanmäld ålderskontroll, ett arbete vi gör gemensamt i hela arbetsgruppen, och vi klarar oss väldigt bra. Det är något att fira och vara stolt över, på riktigt.

Vill du jobba med oss?

Systembolaget ska agera för att minska alkoholens skadeverkningar och bidra till att kunderna gör fler medvetna och hälsosamma val. Det är våra medarbetare och ledare som är nyckeln till att vi på ett kompetent sätt lyckas med det.

Det personliga ledarskapet är därför viktigt för oss. Alla våra medarbetare spelar en viktig roll i helheten för Systembolaget, och vi arbetar aktivt för att alla som jobbar här förstår hur mycket de betyder.

Vill du jobba med oss på Systembolaget, klicka här!