Systembolaget i din ficka

Dela Skriv ut

2015 lanserade Systembolaget en ny, mobilanpassad webbplats. Vår nya webb lyfter viktiga frågor kring till alkohol, hälsa, träning, alkoholfria alternativ, ekologisk och etisk märkning och mycket mer. På så sätt kan vi hjälpa våra kunder att göra medvetna val – var de än är.

Under de senaste åren har besökarantalet på Systembolagets webb stigit kraftigt och detta ställer helt nya krav på Systembolagets digitala närvaro – inte minst gällande mobilanvändning.

– Vi har helt enkelt börjat se webben för vad den är: vår största informationskanal och mest välbesökta butik. Vi måste finnas tillhands för våra kunder och intressenter på webben, och idag använder de mobilen alltmer. Därför är vår nya sajt byggd för mobilen och mycket mer stabil, säger Ola Andersson som är ansvarig för externa digitala kanaler på Systembolaget.

Systembolaget.se är dock ett annorlunda skyltfönster till en annorlunda butik. Målet för webben är nämligen inte att få människor att handla mer, utan snarare att lägga grunden för mer medvetna val.

– Den nya webben ger oss möjlighet att sprida kunskap som våra kunder har efterfrågat. Vi har analyserat vad våra webbesökare letar efter och utöver öppettider och adresser är de nyfikna på frågor om alkohol och hälsa. Därför har vi lyft sådant innehåll på den nya webben, och jag tror att det kommer att bidra till att skapa mer medvetna konsumenter.

Medvetna val

För oss innebär arbetet med medvetna val att vi erbjuder produkter med lägre alkoholhalt och i mindre förpackningar samt produkter som tar hänsyn till miljön och arbetsvillkoren i leverantörskedjan.