Systembolagets butiker ska inspirera – men inte till köp!

Dela Skriv ut

Systembolagets butiker ska få ett nytt utseende och för att hitta rätt har vi öppnat en testbutik i Gränby centrum i Uppsala. Här har vi sedan oktober 2015 testat allt från inredning och kommunikation till exponering av varor. Målet? Att skapa en butik där kunden känner sig välkommen – utan att handla mer. Välkommen in!

I testbutiken kan vi pröva alla våra idéer för att se vad kunderna tycker om dem – och hur deras köpbeteende påverkas. Vi vill skapa ett butikskoncept som känns kunnigt, inspirerande och omtänksamt, men vi vill för allt i världen inte höja försäljningen. Det är inte en helt enkel kombination, men inget är omöjligt.

Tanken är att låta produkter och kunskap stå i fokus. Därför är butiksmiljön nedtonad med en neutral färgskala. Istället lyfts smaker samt mat och dryck i kombination fram på olika sätt med bilder och kunskapande skyltar. Ett exempel är “ölträdskartan” som visar hur olika ölstilar hänger ihop smakmässigt.

Hur skänker man då mer kunskap och inspiration – utan att locka till mer köp? Här är fyra saker som vi testar i Gränby.

1. Lämna tillbaka-vagnen

Systembolaget har aldrig lockvaror vid kassan. Och i Gränby går vi nu steget längre, med en vagn där kunder kan lämna tillbaka varor. Genom att sätta upp en skylt där det står ”Psst: Ångrat dig? Här kan du ställa tillbaka drycker som du inte vill köpa.” ser vi till att kunderna inte missar chansen att köpa mindre.

2. Fakta och tips

Vid produkterna i Gränby-butiken hittar kunderna matnyttig information och räkneexempel, till exempel för att räkna ut hur mycket dryck de kan tänkas behöva till en fest. På så sätt slipper de köpa mer än de behöver ”för säkerhets skull”.

3. Mindre förpackningar

Ibland behöver våra kunder inte en hel flaska vin, men vet kanske inte heller att det finns andra alternativ. I Gränby står därför halvflaskorna bredvid helflaskor av samma märke.

4. Etiskt och eko

Skyltningen kring våra ekoprodukter har fått ett tydligare formspråk i Gränby, och vi förklarar vilken skillnad kunderna gör när de köper just etiskt och ekologiskt.